Wat zijn zorg hoortoestellen?

Hoe zit het toch allemaal? Wel vergoeding, geen vergoeding, hoor protocol, categorie 1-5, Amsterdamse vragenlijst, € 0,00 bijbetaling, zorgtoestellen en privatetoestellen… Allemaal zaken waar dagelijks veel vragen over zijn en begrijpelijk, want het is inderdaad niet zo eenvoudig meer als dat het zou kunnen zijn. Wij willen die met liefde en plezier uitleggen zodat u voorbereid en geïnformeerd bent. Want dat is wat u echt wilt. Hieronder zullen wij alles uitleggen over zorgtoestellen. Wilt u ook weten wat privatetoestellen zijn? Klik dan hier

Je loopt zelf vaak al lang met issues met het gehoor, neemt dan eindelijk na al die jaren eens de stap om er wat aan te gaan doen. Vervolgens ga je je inlezen of stel je de vraag aan de audicien hoe het nu zit met hoortoestellen en met de vergoeding. Vervolgens word je overspoeld met informatie, niet met opzet, maar met de beste wil, wil ook de audicien het zo helder mogelijk maken. Informatie die je zeker moet weten dat wel, maar het is gelijk een hele hap aan informatie. Wat wel eens beklemmend werkt en zelf ook leidt tot het dan maar niet ondernemen van actie en dat is jammer. Wij gaan het dan zo kort en eenvoudig mogelijk uitleggen zodat u op de hoogte bent.

Vergoeding hoortoestellen/gehoorapparaten

Voor 2013 was het in Nederland in de hoorbranche simpel. Had je een gehoorverlies van minimaal 35 dB gemiddeld dan had je al recht op vergoeding voor een hoortoestel. Die vergoeding was een gestandaardiseerd bedrag wat je vanuit de basisverzekering kreeg. Had je een aanvullende vergoeding dan kon het zijn dat je daar nog wat extra vergoeding voor kreeg. Welk hoortoestel je vervolgens wilde kopen maakte niet uit. Dat had je helemaal zelf in de hand samen met de audicien. Vergoeding kreeg je hoe dan ook. Daarnaast was het ook zo dat het geleverde product altijd kwam uit het jaar van koop. De meest recente techniek.

Sinds 2013 is alles anders geworden. In dit jaar werd het zogenaamd 'hoorprotocol' gelanceerd. Een systeem wat de slechthorende indeelt in een bepaalde categorie van 1 t/m 5 op basis van de 'Amsterdamse vragenlijst' ofwel AVL. Dit is een lijst van meer dan 30 vragen welke zou moeten bepalen in welke maten u geavanceerde hoorhulpmiddelen nodig heeft. In categorie 1 zitten de minst geavanceerde hoortoestellen, in categorie 5 zijn deze een stuk meer geavanceerd. De toestellen binnen deze categorieën komen uit de hoortoestellendatabase Nederland. Dit is een database van hoortoestellen die geleverd mogen worden binnen iedere categorie. Al de toestellen binnen deze database zijn beoordeeld op basis van technische eigenschappen ongeacht merk.

Eigen risico

In Nederland is er een eigen risico (indien u niet aanvullend verzekerd bent). Als u nog niks van uw eigen risico verbruikt heeft dan zal het eerst verplicht eigen risico worden aangesproken. Daarbovenop komt dan de eigen bijdrage die in onderstaande tabellen staan vermeld.

Wat is belangrijk?

Informeren en helderheid. Wij bij Beeks Zien en Horen vinden het vooral belangrijk dat u als klant goed geïnformeerd bent. Zo zijn we altijd al geweest en willen we ook op dit blak vooral zijn. No nonsens. Als klant moet i weten hoe het zit en dat als u een hoortoestel met vergoeding koopt, je ervan op de hoogte bent dat u niet de beste of meest recentste krijgt wat er beschikbaar is in de markt. Uiteindelijk is on doel om u als klant tevreden te stellen met welke oplossing dan ook en daar transparant over zijn.

Tot slot vallen de allernieuwste men meest geavanceerde hoortoestellen buiten deze categorieën, dit noemen ze ook wel de vrije- of privaat markt. Dus de toestellen met de meest recente techniek. Steeds meer zorgverzekeraars bieden de mogelijkheid tot bijbetalen voor deze vrije markt toestellen.

Zorgverzekeraars bepalen de contract vergoeding per categorie per audicien. Vanuit de basisverzekering wordt in de basis 75% vergoed (mits het contract getekend is). Hierdoor ontstaan er verschillen in prijs, vergoeding, eigen bijdrage en aanbod tussen de verschillende audicien bedrijven.